SPRAWOZDANIE RADY NADZORCZEJ OD 26.06.20 DO 24.09.21

 SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI RADY NADZORCZEJ SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ LOKATORSKO-WŁASNOŚCIOWEJ „ROLNA” W POZNANIU

                      ZA  OKRES OD 26.06.2020 DO  24.09.2021

Rada Nadzorcza jest ustawowym organem Spółdzielni Mieszkaniowej dla reprezentowania interesów jej członków .
Uprawnienia i obowiązki Rady Nadzorczej regulują ustawy : „Prawo spółdzielcze”,  „Ustawa o Spółdzielniach Mieszkaniowych” oraz akty prawne : Statut Spółdzielni i Regulamin Rady Nadzorczej.
Rada realizuje statutowe zadania kontrolno-nadzorcze, podejmuje uchwały niezbędne do prawidłowego prowadzenia działalności Spółdzielni oraz analizuje bieżące skargi i wnioski składane przez jej członków.

W  drugim roku  swojej kadencji  Rada Nadzorcza pracowała w następującym  9-osobowym składzie :

Prezydium:

 

-   Violeta Hensel                    Przewodniczący

-   Aleksander Paul                Z-ca przewodniczącego
-   Sabina Pelowska               Sekretarz

 

Członkowie:

 

 Sławomir Berthold  
 Małgorzata Kalemba        

 Danuta Kupczyk

 Piotr Pawlik

 Marek Skorliński
 Andrzej Tomczak
                     

W omawianym okresie sprawozdawczym w Polsce  przeżywaliśmy stan zagrożenia epidemicznego w  związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 , który wywołuje chorobę  COVID-19.
Pandemia koronawirusa miała dotychczas trzy fale. Pierwsza zaczęła się wiosną 2020 r., druga jesienią, a trzecia miała miejsce wiosną 2021 roku.
W tej sytuacji Kierownictwo Spódzielni Mieszkaniowej SM L-W  „Rolna” podjęło decyzję przeprowadzania posiedzeń Rady Nadzorczej online  , korzystając z  wideokonferencji komunikatora Jitsi Meet.
W omawianym okresie Rada Nadzorcza odbyła 10 protokółowanych posiedzeń ; 4 posiedzenia wyłącznie zdalne i 6 posiedzeń w trybie hybrydowym ;  w trakcie posiedzeń Rada Nadzorcza podjęła 15 uchwał. Frekwencja na posiedzeniach wynosiła niemal 100%.

Wszystkie protokóły z posiedzeń Rady wraz z podjętymi uchwałami są dostępne do wglądu

i znajdują się w dokumentacji Rady Nadzorczej, w biurze Spółdzielni.

 

 Rada Nadzorcza realizując swoje kompetencje statutowe kierowała się zawsze w swojej pracy dobrem ogólnym, jakim jest wspólna własność mienia spółdzielczego, jak również dobrem poszczególnych członków Spółdzielni.
Do udziału w posiedzeniach Rady, zapraszano, jako stałych uczestników - członków Zarządu.
Termin i porządek obrad Rady był każdorazowo ustalany przez jej Przewodniczącego we współpracy z Zarządem Spółdzielni, który  przygotowywał  niezbędne materiały, wnioski i projekty uchwał.
Niezależnie od posiedzeń Rady Nadzorczej, swoje posiedzenia odbywały również stałe komisje  powołane  na zlecenie Rady :

1. Komisja Rewizyjna  w składzie: przewodnicząca - Danuta Kupczyk,                        

                                                              członkowie  - Sławomir Berthold,

                                                                                    Marek Skorliński. 

    Komisja odbyła 3 posiedzenia.
    Zajmowała się analizą wydatków Spółdzielni, sprawdzeniem poprawności finansowej faktur    
    związanych z inwestycjami oraz  badaniem kwartalnych wyników finansowych i zadłużeniem

    Spółdzielni.
    Przeprowadzono kontrolę za okres zaległy to jest  IV kwartał 2019 roku , który nie był zrealizowany 
    w poprzednim okresie sprawozdawczym  z powodów epidemicznych  oraz  kontrolę  w bieżącym
    okresie sprawozdawczym za  I i  II  półrocze 2020 roku i I półrocze 2021 roku.
    Dodatkowo ,  Komisja Rewizyjna  upoważniona przez Radę Nadzorczą , dokonała kontroli ksiąg
    handlowych za rok  2020 oraz przedstawiła wyniki kontroli do akceptacji Radzie Nadzorczej.
    Przychody ze sprzedaży w 2020 r. ukształtowały się na poziomie 105,69% w stosunku do 2019 r. a
    koszty roku 2020 ukształtowały się na poziomie 107,50 % w stosunku do roku poprzedniego.
    Pomimo zwiększenia przychodów ze sprzedaży i  zwiększenia kosztów  w 2020 roku Spółdzielnia
    osiągnęła dodatni  wynik finansowy  w kwocie 22.330,57 zł  i jest on niższy o kwotę 18.314,54 zł w
    porównaniu  z rokiem poprzednim , dodatni wynik finansowy osiągnięto dzięki rozliczeniu
   
nieściągalnego długu od byłej lokatorki, który został umorzony w postępowaniu egzekucyjnym przez
    komornika sądowego , rozliczenia  międzyokresowe  dotyczące  zysku  z  lat  ubiegłych  zostały
    zmniejszone  o  kwotę 23.461,78zł ; wynika to z rozliczenia nieściągalnego zadłużenia w kwocie
    45.792,35zł od byłej ,wyeksmitowanej lokatorki p. Aleksandry Hyży.

    Sytuacja Spółdzielni w roku 2020 roku była  stabilna.
    Spółdzielnia nie posiada kredytu zewnętrznego a  zadłużenie mieszkańców wobec Spółdzielni
    mieści się w dopuszczalnych granicach.
    Fundusz remontowy na koniec 2020 r. wyniósł 743.154,59 zł i zmniejszył się w porównaniu z rokiem
    ubiegłym o kwotę 7.562,92 zł. Odpis na fundusz remontowy w roku 2020 wyniósł 137.364,80 zł.
    Komisja stwierdziła, że Sprawozdanie Finansowe zostało opracowane przez Zarząd Spółdzielni 
    prawidłowo i może być zatwierdzone.

 

2. Komisja Techniczna w składzie: przewodniczący - Piotr Pawlik

                                                                członkowie - Aleksander Paul,
                                                                                     Andrzej Tomczak.
    Komisja odbyła 4 posiedzenia.
    Uczestniczyła w przygotowaniu dwóch zapytań ofertowych do 15 firm  w sprawie wykonania
    remontu kominów na  budynku mieszkalnym przy ul. Rolnej 30-40 w Poznaniu.
    Stan zagrożenia epidemicznego, który obowiązuje w Polsce w związku z pandemią koronawirusa
    na tyle utrudnił doprowadzenie do skutku tego przetargu ze zdecydowano się na odłożenie remontu
    kominów na kolejny rok pracy Rady Nadzorczej w ramach aktualnej kadencji.
    Komisja przeprowadziła wyrywkową kontrolę parkujących pojazdów na terenie podwórka przy ul.
    Rolnej 16-40 ; wykazała  dewastacje i kradzieże na tym terenie oraz konieczność zwiększenia
    zabezpieczenia ze strony szlabanów wjazdowych na teren Spółdzielni.
    Ponadto Komisja zauważyła wiele nieprawidłowości w Rejestrze Pojazdów dopuszczonych do
    parkowania ponieważ mieszkańcy nie zgłaszają na bieżąco pojazdów które zbywają lub nabywają,
    Dodatkowo Komisja stwierdziła, że piloty to  bardzo niewygodny i zawodny sposób otwierania
    szlabanów i  nie dają możliwości wjazdu na teren Spółdzielni uprzywilejowanym służbom takim jak
    pogotowie, straż pożarna czy  policja.
    Członkowie Komisji zauważyli także ze nasz system monitoringu nie obejmuje wszystkich
    niezbędnych miejsc.
    Komisja przystąpiła do opracowania nowej koncepcji modernizacji monitoringu przy ul. Rolnej
    16-46a , która przewiduje  zwiększenie ilości kamer na terenie Spółdzielni z 16  do 32 , zakupu
    nowego, większego rejestratora kamer  i umieszczenia go w biurze Spółdzielni  oraz  rezygnacji
    z kamer analogowych na rzecz kamer cyfrowych.
    Członkowie komisji wyszli z propozycją montażu  modułu SOS  odbiornika sygnałów od pojazdów
    uprzywilejowanych, który automatycznie otwiera szlaban poprzez analizę dźwięku wydawanego
    przez pojazd. Dla pozostałych pojazdów nieuprzywilejowanych zaproponowano zainstalowanie
    automatycznego systemu LPR do otwierania szlabanów przy użyciu  kamery , która odczyta numer
    rejestracyjny pojazdu w celu jego  zweryfikowania z listą pojazdów dozwolonych i  automatycznie
    otworzy szlaban.
    W związku niemożliwością na obecnym etapie uregulowania prawa Spółdzielni do działek
    podwórkowych należących obecnie do Urzędu Miasta Poznania temat modernizacji monitoringu tego
    gruntu odłożono na później.
    Ostatecznie z przygotowanej koncepcji modernizacji  monitoringu zdecydowano się jedynie na
    podjęcie zainstalowania modułu S.O.S. umożliwiającego pojazdom uprzywilejowanym wjazd na
    teren Spółdzielni.       
    Członkowie Komisji Technicznej współpracowali regularnie ze służbami technicznymi Spółdzielni
    w sytuacjach pojawiających się awarii oraz w zakresie realizacji cyklicznych  kontroli  technicznych
    mieszkań wynikających z prawa budowlanego , w omawianym okresie wykonano :
       -  przegląd kominiarski mieszkań , realizowany raz w roku,
       -  przegląd gazowy , wykonywany corocznie ,
       -  przegląd elektryczny przeprowadzany co 5 lat ,
       -  wizję lokalną mieszkania z  oceną stanu technicznego lokalu , na specjalny wniosek p. Agnieszki
          Zwolińskiej , po zakupie przez nią mieszkania w naszej Spółdzielni.
            

3. Komisja Społeczno-Kulturalna w składzie: przewodniczący – Małgorzata Kalemba      

                                                                                                 członkowie – Wioleta Hensel,
                                                                                                     Sabina Pelowska.

    Członkowie Komisji utrzymywali  stały kontakt z Zarządem Spółdzielni, wydawali opinie na
    temat  wniosków i skarg  członków Spółdzielni oraz nadawali bieg sprawom wymagającym
    załatwienia.   
    Komisja Społeczno-Kulturalna zawsze współdziała  ze Stowarzyszeniem Schron Kultury Europa
    w zakresie doradczym przy realizacji wielu inicjatyw oraz pomocy w stałych cyklicznych zajęciach
    i nowych przedsięwzięciach.
    Niestety z powodu trwającego  zagrożenia epidemicznego chorobą COVID-19 było to niemożliwe ;
    nie odbył się piknik na powitanie lata,  impreza na pożegnanie lata , spotkanie seniorów z okazji
    Światowego Dnia Chorego oraz coroczne spotkania świąteczno-noworoczne.
    Rok 2020 był szczególnym rokiem Jubileuszowym dla Spółdzielni Mieszkaniowej i Schronu Kultury
    Europa. Festyn Jubileuszowy z okazji XXV – lecia powstania SM L-W „Rolna” oraz XV –lecia
    działania Schronu Kultury Europa planowany na 22 września 2020 musiał zostać odwołany.
    
Prace wszystkich Komisji  miały swoje odzwierciedlenie w tematach  posiedzeń Rady Nadzorczej.
Porządek obrad każdego posiedzenia Rady oraz  projekty uchwał dostarczane były drogą e-mailową wszystkim członkom  do wcześniejszego zapoznania się.
Każda uchwała, po szczegółowej analizie i dyskusji ,  była  przyjmowana na posiedzeniu w głosowaniu jawnym.

 

4. Działania Rady Nadzorczej w omawianym okresie sprawozdawczym dotyczyły następujących  
    zagadnień :

 

·        przekształcania gruntów związanych z nieruchomością  Rolna 44-46a  z mocy prawa, wg  powszechnej ustawy uwłaszczeniowej ; działki o numerach 39 oraz  1/6 należące do tej nieruchomości przeszły na własność SM L-W "Rolna" z mocy prawa wg powszechnej ustawy uwłaszczeniowej wprowadzonej przez Rząd  od stycznia 2019.

·        uporządkowania sytuacji prawnej pozostałych gruntów powiązanych z nieruchomością przy ul. Rolnej 44-46a .
Spółdzielnia nabyła na własność od Urzędu Miasta dwie działki 40/1 i 40/2 za cenę 61.500 złotych(50.000,00 zł + 23% podatku VAT) , przy czym  naliczony podatek  będzie podlegał odliczeniu  zgodnie z przepisami podatku  od towarów i usług.
Nabycie tych działek było konieczne dla umożliwienia  ustanowienia na rzecz mieszkańców odrębnych własności mieszkaniowych.
Pozostał jeszcze do uregulowania status prawny działki 40/5 ; grunt ten to prześwit pod budynkiem Rolna 44-46a stanowiący drogą przejazdową z ulicy Rolnej na ulicę Barską. Spółdzielnia wystąpiła do Urzędu Miasta o nabycie tej działki i aktualnie oczekuje na odpowiedź w tej sprawie ze strony Urzędu Miasta. Ponieważ działka 40/5 nie może być drogą prywatną należy więc oczekiwać , że w księdze wieczystej tej działki będzie wpisana  jej służebność gruntowa dla sąsiadujących z nią  nieruchomości.
Ponadto Spółdzielnia przygotowuje się do sprzedaży Urzędowi Miasta Poznania chodnika związanego z nieruchomością Rolna 44-46a od ulicy Rolnej.

·        podpisania z p. Romanem Kaweckim nowej umowy o pracę na dotychczasowych warunkach
w związku z osiągnięciem wieku emerytalnego przez prezesa Zarządu i rozwiązaniem jego dotychczasowej umowy z dniem 17 lipca 2020 roku.

·        wdrożenia indywidualnych kont wirtualnych dla mieszkańców SM L-W „Rolna” do opłacania
czynszu ; dotychczasowe wspólne konto na które dotychczas mieszkańcy wpłacali czynsz za swój lokal  zostało zastąpione przez indywidualne konta utworzone dla każdego lokalu.

·        nadzorowania bieżącej sytuacji finansowej Spółdzielni i zadłużenia mieszkańców.
Warto podkreślić, że bieżące zadłużenie członków wobec Spółdzielni było w roku 2020 najniższe w całej historii SM L-W „Rolna”. 

·        przyjęcia kwartalnych wyników finansowych.

·        planowania i realizacji inwestycji.

·        przyjęcia sprawozdania finansowego Zarządu Spółdzielni za rok 2020.

·        zatwierdzenia materiałów na Zdalne Walne Zgromadzenie Członków.

Komisja Rewizyjna przedstawiła Radzie Nadzorczej ocenę bilansu Spółdzielni za  rok 2020 oraz jej stanowisko w sprawie sytuacji ekonomiczno-finansowej Spółdzielni.
Komisja stwierdziła, że SM L-W „Rolna” prowadziła w 2020 roku prawidłową gospodarkę oraz daje gwarancję, że nie powstaną zagrożenia w jej działalności  w 2021 roku pomimo istnienia w Polsce pandemii COVID-19.


Uwzględniając całokształt działalności Zarządu, a przede wszystkim wyniki gospodarczo-finansowe potwierdzające prawidłowość funkcjonowania naszej Spółdzielni oraz jej dobrą i stabilną sytuację finansową , Rada Nadzorcza wnioskuje do Walnego Zgromadzenia Członków o zatwierdzenie sprawozdania finansowego Zarządu za rok 2020.

Ponadto Rada Nadzorcza wnioskuje o udzielenie absolutorium członkom Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej „Rolna” w następującym składzie:


 - Roman Kawecki                 Prezes

 - Tomasz Szwałek                Z-ca Prezesa   
 - Lucyla Woźniacka              Społeczny zastępca Prezesa
 

Rada Nadzorcza składa serdeczne podziękowanie Spółdzielcom, Zarządowi Spółdzielni oraz jej pracownikom za owocną współpracę w okresie sprawozdawczym, zaangażowanie w realizację przyjętych planów gospodarczo-finansowych i  za podejmowanie działań zmierzających do polepszenia funkcjonowania Spółdzielni.

Rada Nadzorcza wnosi do Walnego Zgromadzenia o pozytywne rozpatrzenie i przyjęcie niniejszego sprawozdania.


Sprawozdanie zostało przyjęte przez wszystkich członków Rady Nadzorczej na posiedzeniu w dniu   
15  września 2021 roku.

Z powodu trwającej pandemii koronawirusa  Rada Nadzorcza upoważniła Przewodniczącą i Sekretarz  do podpisania sprawozdania w imieniu całej rady.

-  Violeta Hensel – Przewodnicząca RN             ……………………………………………………..

-  Aleksander Paul – Z-ca Przewodniczącej RN    ……………………………………………………..

-  Sabina Pelowska – Sekretarz  RN                    ……………………………………………………..

-  Sławomir Berthold                                     …………………………………………………….

-  Małgorzata Kalemba                                  ……………………………………………………..

-  Danuta Kupczyk                                         ……………………………………………………..

-  Piotr Pawlik                                                 …………………………………………………….

-  Marek Skorliński                                        ……………………………………………………..

-  Andrzej Tomczak                                      …………………………………………………….,

.:powrót:.

Projekt i realizacja: Czarny Tulipan