


SPRAWOZDANIE RADY NADZORCZEJ OD 26.06.20 DO 24.09.21
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI RADY NADZORCZEJ SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ LOKATORSKO-WŁASNOŚCIOWEJ „ROLNA” W POZNANIU
ZA OKRES OD 26.06.2020 DO 24.09.2021
Rada Nadzorcza jest ustawowym organem Spółdzielni Mieszkaniowej dla reprezentowania interesów jej członków .
Uprawnienia i obowiązki Rady Nadzorczej regulują ustawy : „Prawo spółdzielcze”, „Ustawa o Spółdzielniach Mieszkaniowych” oraz akty prawne : Statut Spółdzielni i Regulamin Rady Nadzorczej.
Rada realizuje statutowe zadania kontrolno-nadzorcze, podejmuje uchwały niezbędne do prawidłowego prowadzenia działalności Spółdzielni oraz analizuje bieżące skargi i wnioski składane przez jej członków.
W drugim roku swojej kadencji Rada Nadzorcza pracowała w następującym 9-osobowym składzie :
Prezydium:
- Violeta Hensel Przewodniczący
- Aleksander Paul Z-ca przewodniczącego
- Sabina Pelowska Sekretarz
Członkowie:
Sławomir Berthold
Małgorzata Kalemba
Danuta Kupczyk
Piotr Pawlik
Marek Skorliński
Andrzej Tomczak
W omawianym okresie sprawozdawczym w Polsce przeżywaliśmy stan zagrożenia epidemicznego w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 , który wywołuje chorobę COVID-19.
Pandemia koronawirusa miała dotychczas trzy fale. Pierwsza zaczęła się wiosną 2020 r., druga jesienią, a trzecia miała miejsce wiosną 2021 roku.
W tej sytuacji Kierownictwo Spódzielni Mieszkaniowej SM L-W „Rolna” podjęło decyzję przeprowadzania posiedzeń Rady Nadzorczej online , korzystając z wideokonferencji komunikatora Jitsi Meet.
W omawianym okresie Rada Nadzorcza odbyła 10 protokółowanych posiedzeń ; 4 posiedzenia wyłącznie zdalne i 6 posiedzeń w trybie hybrydowym ; w trakcie posiedzeń Rada Nadzorcza podjęła 15 uchwał. Frekwencja na posiedzeniach wynosiła niemal 100%.
Wszystkie protokóły z posiedzeń Rady wraz z podjętymi uchwałami są dostępne do wglądu
i znajdują się w dokumentacji Rady Nadzorczej, w biurze Spółdzielni.
Rada Nadzorcza realizując swoje kompetencje statutowe kierowała się zawsze w swojej pracy dobrem ogólnym, jakim jest wspólna własność mienia spółdzielczego, jak również dobrem poszczególnych członków Spółdzielni.
Do udziału w posiedzeniach Rady, zapraszano, jako stałych uczestników - członków Zarządu.
Termin i porządek obrad Rady był każdorazowo ustalany przez jej Przewodniczącego we współpracy z Zarządem Spółdzielni, który przygotowywał niezbędne materiały, wnioski i projekty uchwał.
Niezależnie od posiedzeń Rady Nadzorczej, swoje posiedzenia odbywały również stałe komisje powołane na zlecenie Rady :
1. Komisja Rewizyjna w składzie: przewodnicząca - Danuta Kupczyk,
członkowie - Sławomir Berthold,
Marek Skorliński.
Komisja odbyła 3 posiedzenia.
Zajmowała się analizą wydatków Spółdzielni, sprawdzeniem poprawności finansowej faktur
związanych z inwestycjami oraz badaniem kwartalnych wyników finansowych i zadłużeniem
Spółdzielni.
Przeprowadzono kontrolę za okres zaległy to jest IV kwartał 2019 roku , który nie był zrealizowany
w poprzednim okresie sprawozdawczym z powodów epidemicznych oraz kontrolę w bieżącym
okresie sprawozdawczym za I i II półrocze 2020 roku i I półrocze 2021 roku.
Dodatkowo , Komisja Rewizyjna upoważniona przez Radę Nadzorczą , dokonała kontroli ksiąg
handlowych za rok 2020 oraz przedstawiła wyniki kontroli do akceptacji Radzie Nadzorczej.
Przychody ze sprzedaży w 2020 r. ukształtowały się na poziomie 105,69% w stosunku do 2019 r. a
koszty roku 2020 ukształtowały się na poziomie 107,50 % w stosunku do roku poprzedniego.
Pomimo zwiększenia przychodów ze sprzedaży i zwiększenia kosztów w 2020 roku Spółdzielnia
osiągnęła dodatni wynik finansowy w kwocie 22.330,57 zł i jest on niższy o kwotę 18.314,54 zł w
porównaniu z rokiem poprzednim , dodatni wynik finansowy osiągnięto dzięki rozliczeniu
nieściągalnego długu od byłej lokatorki, który został umorzony w postępowaniu egzekucyjnym przez
komornika sądowego , rozliczenia międzyokresowe dotyczące zysku z lat ubiegłych zostały
zmniejszone o kwotę 23.461,78zł ; wynika to z rozliczenia nieściągalnego zadłużenia w kwocie
45.792,35zł od byłej ,wyeksmitowanej lokatorki p. Aleksandry Hyży.
Sytuacja Spółdzielni w roku 2020 roku była stabilna.
Spółdzielnia nie posiada kredytu zewnętrznego a zadłużenie mieszkańców wobec Spółdzielni
mieści się w dopuszczalnych granicach.
Fundusz remontowy na koniec 2020 r. wyniósł 743.154,59 zł i zmniejszył się w porównaniu z rokiem
ubiegłym o kwotę 7.562,92 zł. Odpis na fundusz remontowy w roku 2020 wyniósł 137.364,80 zł.
Komisja stwierdziła, że Sprawozdanie Finansowe zostało opracowane przez Zarząd Spółdzielni
prawidłowo i może być zatwierdzone.
2. Komisja Techniczna w składzie: przewodniczący - Piotr Pawlik
członkowie - Aleksander Paul,
Andrzej Tomczak.
Komisja odbyła 4 posiedzenia.
Uczestniczyła w przygotowaniu dwóch zapytań ofertowych do 15 firm w sprawie wykonania
remontu kominów na budynku mieszkalnym przy ul. Rolnej 30-40 w Poznaniu.
Stan zagrożenia epidemicznego, który obowiązuje w Polsce w związku z pandemią koronawirusa
na tyle utrudnił doprowadzenie do skutku tego przetargu ze zdecydowano się na odłożenie remontu
kominów na kolejny rok pracy Rady Nadzorczej w ramach aktualnej kadencji.
Komisja przeprowadziła wyrywkową kontrolę parkujących pojazdów na terenie podwórka przy ul.
Rolnej 16-40 ; wykazała dewastacje i kradzieże na tym terenie oraz konieczność zwiększenia
zabezpieczenia ze strony szlabanów wjazdowych na teren Spółdzielni.
Ponadto Komisja zauważyła wiele nieprawidłowości w Rejestrze Pojazdów dopuszczonych do
parkowania ponieważ mieszkańcy nie zgłaszają na bieżąco pojazdów które zbywają lub nabywają,
Dodatkowo Komisja stwierdziła, że piloty to bardzo niewygodny i zawodny sposób otwierania
szlabanów i nie dają możliwości wjazdu na teren Spółdzielni uprzywilejowanym służbom takim jak
pogotowie, straż pożarna czy policja.
Członkowie Komisji zauważyli także ze nasz system monitoringu nie obejmuje wszystkich
niezbędnych miejsc.
Komisja przystąpiła do opracowania nowej koncepcji modernizacji monitoringu przy ul. Rolnej
16-46a , która przewiduje zwiększenie ilości kamer na terenie Spółdzielni z 16 do 32 , zakupu
nowego, większego rejestratora kamer i umieszczenia go w biurze Spółdzielni oraz rezygnacji
z kamer analogowych na rzecz kamer cyfrowych.
Członkowie komisji wyszli z propozycją montażu modułu SOS odbiornika sygnałów od pojazdów
uprzywilejowanych, który automatycznie otwiera szlaban poprzez analizę dźwięku wydawanego
przez pojazd. Dla pozostałych pojazdów nieuprzywilejowanych zaproponowano zainstalowanie
automatycznego systemu LPR do otwierania szlabanów przy użyciu kamery , która odczyta numer
rejestracyjny pojazdu w celu jego zweryfikowania z listą pojazdów dozwolonych i automatycznie
otworzy szlaban.
W związku niemożliwością na obecnym etapie uregulowania prawa Spółdzielni do działek
podwórkowych należących obecnie do Urzędu Miasta Poznania temat modernizacji monitoringu tego
gruntu odłożono na później.
Ostatecznie z przygotowanej koncepcji modernizacji monitoringu zdecydowano się jedynie na
podjęcie zainstalowania modułu S.O.S. umożliwiającego pojazdom uprzywilejowanym wjazd na
teren Spółdzielni.
Członkowie Komisji Technicznej współpracowali regularnie ze służbami technicznymi Spółdzielni
w sytuacjach pojawiających się awarii oraz w zakresie realizacji cyklicznych kontroli technicznych
mieszkań wynikających z prawa budowlanego , w omawianym okresie wykonano :
- przegląd kominiarski mieszkań , realizowany raz w roku,
- przegląd gazowy , wykonywany corocznie ,
- przegląd elektryczny przeprowadzany co 5 lat ,
- wizję lokalną mieszkania z oceną stanu technicznego lokalu , na specjalny wniosek p. Agnieszki
Zwolińskiej , po zakupie przez nią mieszkania w naszej Spółdzielni.
3. Komisja Społeczno-Kulturalna w składzie: przewodniczący – Małgorzata Kalemba
członkowie – Wioleta Hensel,
Sabina Pelowska.
Członkowie Komisji utrzymywali stały kontakt z Zarządem Spółdzielni, wydawali opinie na
temat wniosków i skarg członków Spółdzielni oraz nadawali bieg sprawom wymagającym
załatwienia.
Komisja Społeczno-Kulturalna zawsze współdziała ze Stowarzyszeniem Schron Kultury Europa
w zakresie doradczym przy realizacji wielu inicjatyw oraz pomocy w stałych cyklicznych zajęciach
i nowych przedsięwzięciach.
Niestety z powodu trwającego zagrożenia epidemicznego chorobą COVID-19 było to niemożliwe ;
nie odbył się piknik na powitanie lata, impreza na pożegnanie lata , spotkanie seniorów z okazji
Światowego Dnia Chorego oraz coroczne spotkania świąteczno-noworoczne.
Rok 2020 był szczególnym rokiem Jubileuszowym dla Spółdzielni Mieszkaniowej i Schronu Kultury
Europa. Festyn Jubileuszowy z okazji XXV – lecia powstania SM L-W „Rolna” oraz XV –lecia
działania Schronu Kultury Europa planowany na 22 września 2020 musiał zostać odwołany.
Prace wszystkich Komisji miały swoje odzwierciedlenie w tematach posiedzeń Rady Nadzorczej.
Porządek obrad każdego posiedzenia Rady oraz projekty uchwał dostarczane były drogą e-mailową wszystkim członkom do wcześniejszego zapoznania się.
Każda uchwała, po szczegółowej analizie i dyskusji , była przyjmowana na posiedzeniu w głosowaniu jawnym.
4. Działania Rady Nadzorczej w omawianym okresie sprawozdawczym dotyczyły następujących
zagadnień :
· przekształcania gruntów związanych z nieruchomością Rolna 44-46a z mocy prawa, wg powszechnej ustawy uwłaszczeniowej ; działki o numerach 39 oraz 1/6 należące do tej nieruchomości przeszły na własność SM L-W "Rolna" z mocy prawa wg powszechnej ustawy uwłaszczeniowej wprowadzonej przez Rząd od stycznia 2019.
· uporządkowania sytuacji prawnej pozostałych gruntów powiązanych z nieruchomością przy ul. Rolnej 44-46a .
Spółdzielnia nabyła na własność od Urzędu Miasta dwie działki 40/1 i 40/2 za cenę 61.500 złotych(50.000,00 zł + 23% podatku VAT) , przy czym naliczony podatek będzie podlegał odliczeniu zgodnie z przepisami podatku od towarów i usług.
Nabycie tych działek było konieczne dla umożliwienia ustanowienia na rzecz mieszkańców odrębnych własności mieszkaniowych.
Pozostał jeszcze do uregulowania status prawny działki 40/5 ; grunt ten to prześwit pod budynkiem Rolna 44-46a stanowiący drogą przejazdową z ulicy Rolnej na ulicę Barską. Spółdzielnia wystąpiła do Urzędu Miasta o nabycie tej działki i aktualnie oczekuje na odpowiedź w tej sprawie ze strony Urzędu Miasta. Ponieważ działka 40/5 nie może być drogą prywatną należy więc oczekiwać , że w księdze wieczystej tej działki będzie wpisana jej służebność gruntowa dla sąsiadujących z nią nieruchomości.
Ponadto Spółdzielnia przygotowuje się do sprzedaży Urzędowi Miasta Poznania chodnika związanego z nieruchomością Rolna 44-46a od ulicy Rolnej.
· podpisania z p. Romanem Kaweckim nowej umowy o pracę na dotychczasowych warunkach
w związku z osiągnięciem wieku emerytalnego przez prezesa Zarządu i rozwiązaniem jego dotychczasowej umowy z dniem 17 lipca 2020 roku.
· wdrożenia indywidualnych kont wirtualnych dla mieszkańców SM L-W „Rolna” do opłacania
czynszu ; dotychczasowe wspólne konto na które dotychczas mieszkańcy wpłacali czynsz za swój lokal zostało zastąpione przez indywidualne konta utworzone dla każdego lokalu.
· nadzorowania bieżącej sytuacji finansowej Spółdzielni i zadłużenia mieszkańców.
Warto podkreślić, że bieżące zadłużenie członków wobec Spółdzielni było w roku 2020 najniższe w całej historii SM L-W „Rolna”.
· przyjęcia kwartalnych wyników finansowych.
· planowania i realizacji inwestycji.
· przyjęcia sprawozdania finansowego Zarządu Spółdzielni za rok 2020.
· zatwierdzenia materiałów na Zdalne Walne Zgromadzenie Członków.
Komisja Rewizyjna przedstawiła Radzie Nadzorczej ocenę bilansu Spółdzielni za rok 2020 oraz jej stanowisko w sprawie sytuacji ekonomiczno-finansowej Spółdzielni.
Komisja stwierdziła, że SM L-W „Rolna” prowadziła w 2020 roku prawidłową gospodarkę oraz daje gwarancję, że nie powstaną zagrożenia w jej działalności w 2021 roku pomimo istnienia w Polsce pandemii COVID-19.
Uwzględniając całokształt działalności Zarządu, a przede wszystkim wyniki gospodarczo-finansowe potwierdzające prawidłowość funkcjonowania naszej Spółdzielni oraz jej dobrą i stabilną sytuację finansową , Rada Nadzorcza wnioskuje do Walnego Zgromadzenia Członków o zatwierdzenie sprawozdania finansowego Zarządu za rok 2020.
Ponadto Rada Nadzorcza wnioskuje o udzielenie absolutorium członkom Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej „Rolna” w następującym składzie:
- Roman Kawecki Prezes
- Tomasz Szwałek Z-ca Prezesa
- Lucyla Woźniacka Społeczny zastępca Prezesa
Rada Nadzorcza składa serdeczne podziękowanie Spółdzielcom, Zarządowi Spółdzielni oraz jej pracownikom za owocną współpracę w okresie sprawozdawczym, zaangażowanie w realizację przyjętych planów gospodarczo-finansowych i za podejmowanie działań zmierzających do polepszenia funkcjonowania Spółdzielni.
Rada Nadzorcza wnosi do Walnego Zgromadzenia o pozytywne rozpatrzenie i przyjęcie niniejszego sprawozdania.
Sprawozdanie zostało przyjęte przez wszystkich członków Rady Nadzorczej na posiedzeniu w dniu
15 września 2021 roku.
Z powodu trwającej pandemii koronawirusa Rada Nadzorcza upoważniła Przewodniczącą i Sekretarz do podpisania sprawozdania w imieniu całej rady.
- Violeta Hensel – Przewodnicząca RN ……………………………………………………..
- Aleksander Paul – Z-ca Przewodniczącej RN ……………………………………………………..
- Sabina Pelowska – Sekretarz RN ……………………………………………………..
- Sławomir Berthold …………………………………………………….
- Małgorzata Kalemba ……………………………………………………..
- Danuta Kupczyk ……………………………………………………..
- Piotr Pawlik …………………………………………………….
- Marek Skorliński ……………………………………………………..
- Andrzej Tomczak …………………………………………………….,
